divendres, 17 de febrer del 2012

Galtes de bou al vi blanc

Aquesta setmana passada varem tenir invitats molt especials. Tot buscant amb què obsequiar-los varem caure sobre aquesta recepta de galtes de bou amb escalunyes cuinades al vi blanc. Tenia tot el que es pot demanar a una recepta: molt simple, fàcil de preparar i el que és millor cuinat el dia abans. Així Diumenge quan les visites van arribar varem poder sortir a donar un volt sense patir pel dinar. Doncs no hi ha res més estressant que tenir invitats i haver d'estar pendent de preparar les menges a última hora. 

Les galtes, o carrilleras en castellàés una carn molt tendra i gens greixosa. Permet una cocció llarga i a foc suau. És una llàstima perquè és una d'aquestes parts de l'animal que poc a poc va desapareixent. No sé si per una  qüestió de poca demanada o si al contrari la demanda baixa perquè cada cop és més difícil de trobar. Sigui com sigui éuna peça que està condemnada a desaparèixer. Us recomano, doncs, profitar mentre encara se'n troba per gaudir-ne mentre sigui possible.  

La progressió és molt simple: en una cassola enrossim 5 minuts les galtes tallades a trossos. Les retirem i ara enrossim les escalunyes mentre salpebrem. Tornem a incorporar les galtes; hi afegim el vi blanc i deixem coure a cobert 2h30. El suc ha de quedar xaropós. Si no és així cal reduir-lo una mica. Ho podem acompanyar amb una mica de pasta fresca. 

Les proporcions de la recepta original són per 5 persones 1kg de galtes, 1 kg de escalunyes, 75cl de vi blanc. Nosaltres en varem fer per 7 amb 1kg 500g de galtes, 750g d'escalunyes (dels 7, 3 eren nens) i 1 litre de vi blanc. 

Per acompanyar aquest guisat vaig anar a buscar una mica de vi a les meves caves favorites: Les Caves de Marly. Tot el que tenen està molt buscat i a més hi entenen. És gent de fiar. Em van recomenar un vi de Faugères al Llenguadoc. Són vins on la fruita ébastant marcada tot i que em va sorprendre el gran equilibri entre els tenins, l'alcohol i l'acidesa. Al primer glop vaig pensar que era massa lleuger i que l'acidesa sobresortia, però en quan varem començar a menjar tot això va desaparèixer per deixar passar una sesació de vellut, una perfecta suavitat i harmonia. Resulta curiosa la importància que té combinar bé el vi i el que mengem. Éel que els francesos n'hi diuen el bon acord entre els mets, els plats, i el vi. 

I per acabar dues notes sobre la fotografia que com podeu comprovar no té res a veure amb la recepta i és que amb les presses vaig oblidar d'immortalitzar el moment. Però he volgut utilitzar aquesta foto per dues raons: primer perquè m'agrada molt (es tracta de la Olga fent un eriçó a partir dels fulls d'un llibre). I segon perquè és un petit homenatge a les mans, que tant poden crear a partir d'elements bàsics com el paper inreibles figures ben fetes, com poden transformar tres productes ben simples (una carn, unes cebes i una mica de vi) en un deliciós plaer gustatiu. De lluny o de prop hi ha una mica d'art en totes aquestes petites creacions.

4 comentaris:

  1. Mmm una recepta tan senzilla com deliciosa!! :D Me l'apunto, perquè ha de ser d'aquelles que mai fallen... i amb el que m'agraden les galtes!! Home, jo no crec que arribin a desaparèixer del mercat; ja ens encarregarem de què això no passi! jeje

    Un petó!
    PD. la fotografia és preciosa :)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Anna, estic content de trobar-te de nou. Jo també espero que no desapareixien però quan veus lo difícil que resulta trobar coses com la cresta d'un gall em dic que qui sap... En tot cas més val aprofitar ara que n'hi ha.

      Jo és la primera vegada que les preparo, així que no et puc dir si és infal·lible o no, però estic d'acord amb tu que no sembla que pugui fallar per enlloc. Si ho proves ja em diràs.

      La fotografia i els vins són les dues meves altres passions...

      Petonets, Joan

      Elimina
  2. Joan

    per aquí les galtes era un tipus de carn que costava de trobar i si en volies l'havies d'encomanar al carnisser. Ara, no sé si és per la crisi ja que són més ecònomiques que moltes altres peces de carn s'acostumen a trobar amb facilitat, per tant endavant amb les receptes de galtes.
    PTNTS
    Dolça

    ResponElimina
    Respostes
    1. Segurament tens molta raó. La crisi fa tornar coses d'aquestes. Visca la crisi! Ei! És broma!!!

      Elimina